Mijn pad
Vandaag ben ik organisatiecoach. Wat ging eraan vooraf?
1991-1996
# opleiding sociale en beroepspedagogiek
+ leider bij de scouts
1996-1999
# stafmedewerker Rode Kruis: ontwikkelen en begeleiden van vormingen; oprichten van de dienst Opleidingen
2000-2004
# stafmedewerker Stichting Lodewijk de Raet: begeleiden van competentieontwikkeling in sociale vaardigheden, leiderschap, trainingswerk en coaching
permanent
# mij verdiepen in leiderschap en organisatieontwikkeling – een erg boeiend dubbel spoor
2005-2014
# in praktijk brengen van dit dubbel spoor als directeur van Stichting Lodewijk de Raet (Kwadraet)
# vanaf 2006 gericht op cocreatie als visie en aanpak om interne en externe stakeholders te betrekken bij het aanpakken van complexe uitdagingen
# in 2013 Kwadraet mee ingericht als handelsnaam van Stichting Lodewijk de Raet
2014, het jaar van de ‘next step’
Schoolmakers cv mee opgericht en gelanceerd
oktober 2014 – april 2016
procesbegeleider bij Kwadraet, in combinatie met zaakvoerder en schoolcoach bij Schoolmakers
vanaf mei 2016
naast zaakvoerder en schoolcoach bij Schoolmakers, ook zelfstandige organisatiecoach
Opleidingen
# Vakopleiding tot Organisatiecoach (HRD Academy, 2020)
# Senior Adviseur Innovatieve Arbeidsorganisatie
(UA Management School, 2016)
# Master in Business Administration
(UA Management School, 2007)
# Filosofische Academie
(K.U.Leuven, 2004)
# Organisatieonderzoek en -verandering
(SIOO Amsterdam, 2003)
# Werken met groepen in organisaties
(Interactie Academie, 2000)
# Geaggregeerde in de Pedagogische Wetenschappen
(K.U. Leuven, 1996)
# Licentiaat Sociale Pedagogiek en Beroepspedagogiek
(K.U. Leuven, 1996)
Publicaties
Meesterlijk Schoolleiderschap. Inspiratie voor impact in onderwijs.
Het boek Meesterlijk Schoolleiderschap ontvouwt voor jou en je collega’s het gedragsrepertoire voor meesterlijk schoolleiderschap. Meesterlijk, omdat je het schoolleiderschap uitermate vakkundig en effectief kan uitoefenen. Je kan er ervaring in opdoen. Je kan je er gepassioneerd op toeleggen en er elke dag over bijleren. Je kan er anderen mee inspireren.
Iedereen Schoolmaker. Investeren in samen leren.
Iedereen Schoolmaker toont hoe je als school met permanente verandering omgaat. De sleutel zit in samen leren. Het maakt van je school een fitte, wendbare organisatie gedragen door veerkrachtige leraren en medewerkers, mét kwaliteitsvol onderwijs als resultaat.
Cocreatief leiderschap. Mierenspel.
Dit boek is bestemd voor leidinggevenden en begeleiders die zonder pasklare antwoorden en oplossingen, het pad van cocreatief leiderschap willen bewandelen.
e-publicatie bestemd voor wie zijn/haar organisatie anders wil organiseren.
Enkele artikels
- Gedeeld Effectief Schoolleiderschap & 360°feedback
- Oplossingsgericht coachen van schoolteams. Impuls, 47(1), p. 10-20.
- Cocreatief leiderschap realiseren. Impuls, 46(1), p. 32-40.
- Cocreatie werkt. HRWorld, 11/9/2013.
- Houden beleidsmakers eigenlijk wel van de burger? Terzake 2013/5
- De cocreatieve school. Impuls, 42(3), p. 152-158.